کد مطلب:97331 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

واژه منافقین در قرآن بیش از سه برابر واه طاغوت و مترفین تکرا











واژه ی «طاغوت» و «مترفین»[1] كه معرف دو دشمن مشترك و هم پیمان برای مبارزه رودررو با پیامبران الهی در طول تاریخ است، هر یك در قرآن بیش از هشت بار در موارد مختلف تكرار نشده ولی در رابطه با مساله «منافقین» قران كریم ماده ی «نفاق» را به عناوین مختلف 37 بار یعنی بیش از چهار برابر واژه ی «طاغوت» و «مترفین»

[صفحه 103]

تكرار كرده و امت اسلام را در رابطه با این خطر بزرگ هشدار داده است علاوه بر اینكه در بسیاری از آیات و منجمله آیات اول سوره ی بقره بدون اینكه واژه «نفاق» را به كار ببرد مسلمین را از خطر منافقین و ویژگیهای آنان آگاه ساخته است.

در قرآن سوره ای به نام «طاغوت» یا «مترفین» نیست ولی برای اینكه مسلمانان خطری كه هویت اسلام را تهدید می كند بهتر بشناسند، در قرآن كریم سوره ای به نام «منافقین» آمده و دستور داده شده كه این سوره هر جمعه در نماز جمعه خوانده شود تا توده ی مسلمین خطر منافقین را فراموش نكنند و برای شناخت چهره های ضد اسلامی كه خود را پشت نقاب نفاق پنهان كرده اند بیش از پیش بكوشند.

این حقیقت قرآنی در تاریخ اسلام دست كم دوبار به آزمایش گذاشته شده، یكی در صدر اسلام و یكبار در عصر حاضر، تاریخ به وضوح در این دو مرحله نشان داد كه «شرك» هر چه نیرومند باشد و با هر چهره ای كه ظاهر شود در برابر «توحید» در صورتی كه صف موحدین پیوسته و متحد باشد شكست می خورد و نمی تواند خطر قابل توجهی برای نهضتهای توحیدی تلقی گردد.

آنچه تداوم انقلاب توحیدی را تهدید می كند، بلكه خطرناكترین آفتهای جنبشهای اسلامی، شرك در لباس توحید و مشرك در پوشش موحد است، این خطر بود كه انقلاب اسلامی را در آغاز شكوفائی دچار ركود و شكست نمود و همین بزرگترین خطری است كه انقلاب اسلامی معاصر را تهدید به شكست می نماید.

[صفحه 104]

آری سازمانی كه خود را صریحا ضد اسلام و مذهب معرفی می كند نمی تواند خطری برای تداوم انقلاب باشد چرا كه اولا از نظر ایدئولوژی نمی تواند در برابر اسلام مقاومت كند و ثانیا پایگاه توده ای ندارد ولی سازمانی كه آرم توحید دارد و مدعی است كه با ایدئولوژی اسلام و آن هم اسلام راستین و نخستین فعالیت می كند و در عین حال محتوای ضد اسلامی دارد برای تداوم جنبش و حركت اسلامی خطرناك است و بسیار خطرناك!


صفحه 103، 104.








    1. ابن اثیر در «نهایه» در معنای «مترف» می نویسد: «مترف» عبارت است از ثروتمندی كه در خوشگذرانی و كامرانی افراط می كند.